Szpecht
Antoni, Warszawa. Amfora: brąz patynowany, złocony, cyzelowany, początek XX w. Sygnowana:
A Szpecht / Warszawa; wymiary: wysokość ok. 37,5 cm, podstawa ok. 12,5x12,5 cm,
średnica wylewu ok. 12,5 cm, waga 6,2 kg. Antoni Szpecht (1871-1944) tajniki zawodu
brązownika poznawał w słynnej warszawskiej firmie Łopieńskich, należąc do
najzdolniejszych uczniów jej założyciela Jana Łopieńskiego, a następnie
współpracując do 1898 r. z jego synami Grzegorzem i Feliksem, działających pod
szyldem Bracia Łopieńscy. W latach 1897-1898 uczestniczył przy wykonywaniu
brązów oraz ozdobnego ogrodzenia wokół pierwszego pomnika Adama Mickiewicza w
Warszawie, zaprojektowanego przez Cypriana Godebskiego, zniszczonego przez
Niemców w 1944 r. Swój udział w tym przedsięwzięciu, wykraczający poza wymiar
tylko zawodowy, Antoni Szpecht cenił szczególnie, „co wspominał nie bez
satysfakcji, i to do końca życia” - Wojciech Lipczyk [w] Almanach Muzealny 2,
s. 335. W 1903 r. został mistrzem i
pełnoprawnym członkiem Zgromadzenia Brązowników i Mosiężników miasta Warszawy,
dzięki czemu mógł otworzyć własną pracownię brązowniczą, a artyzm i jakość
dzieł sprawiły, iż „wyroby warszawskie zajmowały pierwsze miejsce na rynkach
rosyjskich pod względem dokładności wykonania, estetyki, trwałości, i jako
takie były poszukiwane" - Teodor Groszkowski [w] Monografia Cechu
Mosiężników i Brązowników m. st. Warszawy; Warszawa 1922, s. 56. Zginął podczas
bombardowania Warszawy przez Niemców. Wśród klientów Antoniego Szpechta był m.
in. kardynał Aleksander Kakowski - metropolita warszawski i prymas Polski,
wyroby wybitnego artysty rzemieślnika znajdują się m. in. w zbiorach Muzeum
Narodowego w Warszawie oraz w Belwederze. Stan zachowania bardzo dobry, duża
rzadkość antykwaryczna.
|